25. ZŠ PLZEŇ SE ZAPOJILA DO PROJEKTU

MY VOCABULARY by ten fingers (Jirakova-Prunner)
 

My Vocabulary 4

     

 

  Motto:

  Základem jazyka je slovní zásoba.

  Úspěch vzdělávání dnes závisí i na možnostech a způsobu
  přístupu ke kvalitním informačním technologiím.
 

Škola hrou.

 

 
Doc. PhDr. Pavel Prunner, CSc.

 

     Metoda MYVOCABULARY by ten fingers je součástí projektu MY VOCABULARY, který zásadně využívá mezipředmětového propojení a začleňuje poznatky z mnoha oborů do předmětu Anglický jazyk. Ke slovíčkům jsou přiřazeny fotografie a encyklopedické informace, které jsou pečlivě vybírány a jsou zaměřeny na zajímavosti a základní znalosti „všeho kolem nás“. Všechna důležitá slovíčka jsou velmi kvalitně namluvena rodilým mluvčím z Velké Británie, pedagog ZČU. Možnost testování a přehledná statistika o výsledcích zkoušení každého žáka na jeho účtu vede k velmi dobrým výsledkům.

My Vocabulary - notebook


     Důležitým efektem využívání webové aplikace MYVOCABULARY je i používání standardního prstokladu na klávesnici, který jednoznačně zvyšuje efektivitu práce při studiu a následně i možnosti uplatnění absolventů na trhu práce. Není možné pominout i  výrazně rychlejší e-komunikaci, která je již dnes neodmyslitelná.

                                   Vážení rodiče,
portál MY VOCABULARY Vám usnadní práci. 
Můžete pak dětem vyprávět své životní zkušenosti, při učení angličtiny vysvětlovat používání frází či děti vychovávat, 
  namísto zkoušení pořád dokola ze slovíček, popř. opravování výslovnosti. Sešity skončí ve sběru. Slovíčka na účtu Vašeho dítěte na www.myvocabulary.cz se po registraci už neztratí. Každé slovíčko má datum, od kdy jej zaregistrovaný používá a začíná jeho statistika zkoušení.. I když je webová aplikace rozsáhlá, má jednoduché používání a děti se s ní naučí pracovat ve škole.

ZDARMA:
» aktivní tvorba e-slovníčku, možnosti tisku,
» webová aplikace, přístupná odkudkoliv, z domova i ze školy,
» každý se naučí standardnímu prstokladu na klávesnici,
» kdykoli je možné využívat plnou verzi.

PLNÁ VERZE – ROČNÍ POPLATEK 180,- KČ:
» zkoušení několika způsoby, český výraz-anglický překlad, britské audio-český překlad atd.,
» osobní statistika zkoušení – maximální efektivita učení, vyhodnocování chyb, opakování chyb,
» zaregistrovaný rodič získává každý týden mailem zprávu o výsledcích zkoušení,
» další zajímavosti, které Vás upoutají,
» k zapsanému slovíčku je přiřazeno:

 

     Pokud si chcete přečíst podrobněji o webové aplikaci a postup, jak s ní pracovat, můžete rozkliknout tři další body.

 

1. ANGLICKÝ JAZYK
2. STANDARDNÍ PRSTOKLAD NA KLÁVESNICI
3. PROPOJENÍ S OSTATNÍMI PŘEDMĚTY A ZÁJMY

      Na závěr je třeba říci, že webová aplikace není kniha, která se vydá, až když je vše hotovo. Webová aplikace je živá, roste s Vámi, s Vaší aktivitou na Vašem účtu a roste i s naší prací. Vždyť děti jsou soutěživé! Proč jim nedat možnost, aby si zkoušely, co všechno zvládou? Naším posledním nápadem je spelling značek prvků Mendělejovy periodické soustavy.

Pojďte do toho s námi, rodiče, podpořte své děti i ve verzi ZDARMA!


Team MYVOCABULARY.CZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1. ANGLICKÝ JAZYK

     S každou učebnicí, na každém kurzu je velmi důležité psát si nová slovíčka. Všichni víme proč. Anglická slova jinak píšeme a jinak vyslovujeme.
Nepište slovíčka do sešitu, to je zastaralý způsob. Nemůžete s nimi dále kvalitně pracovat, abecedně třídit, na sešit můžete „klikat“ jak chcete - nic neuslyšíte  . Pište je na počítači, na svůj účet na webové aplikaci. Tam je Vaše slovní zásoba živá, roste a může s Vámi cestovat od mateřské školky až po univerzitu, i do zaměstnání. Pokud zapisujete slovíčko podruhé, jste informováni, že byste jej už měli znát a ve které lekci je zapsáno. Získat jednoduše slovní zásobu, bez přičinění, bez aktivity – tenhle způsob nebývá moc efektivní... Proto program nedovoluje vložit zkopírované slovo.

     V menu v MŮJ SLOVNÍČEK si pojmenujte jednoduchým způsobem KNIHU – je to vlastně adresář. Můžete jich mít v jednom roce, kolik chcete. Třeba název učebnice ve škole, název kurzu, kam chodíte nebo jen školní rok 2012/13. Dalším krokem je název lekce – např. LESSON 1 nebo jen 1. Přidávejte slovíčka – nejprve anglicky, pak česky. Program nedovolí zapsat chybu – ani v anglické části, ani v českém překladu. Dítě se učí při překladu i správná měkká a tvrdá i,y v českém jazyce.
     Doporučujeme si vždy založit lekci např. 999, kde si můžete přidávat libovolná slovíčka, která se Vám zdají důležitá, na které jste narazili na internetu apod. Samozřejmě můžete zvolit i možnost založit si na ně další knihu.

 

     V aplikaci MY VOCABULARY děti mohou trénovat již od mateřské školky pomocí obrázků a audio výslovnosti. V menu OBRÁZKY se Vám objeví 32 fotografií - témat, která po rozkliknutí ukáží už konkrétní slovíčka. U každého slovíčka-obrázku je vlevo ikona britské výslovnosti, vpravo české – pro upřesnění výrazu. Pokud pak kliknete na obrázek doprostřed – objeví se oranžové zarámování. V této chvíli je automaticky v MŮJ SLOVNÍČEK vytvořena kniha OBRÁZKY a v ní daná lekce (podle témat, např. ŠKOLA, OVOCE, POVOLÁNÍ..). Do této lekce je prostřednictvím obrázku přiřazen Vámi zvolený výraz, např. RULER, BOOK, APPLE, GRAPES, DUSTMAN, BALLERINA..).

     Prvním seznamem, který je v obrázcích jsou SLOVA, CO ZNÁME. Je to výběr cca 100 slov, která jsou podobná v českém i anglickém jazyce. Zkuste ukázat obrázky dětem a zeptat se jich, zda ví, „jak se to řekne anglicky“. Budou překvapené, že to vlastně všechno znají.. Jen trochu „upravit jejich výslovnost“.
OBRÁZKY nejsou jen pro malé děti. Je to 32 témat plných obrázků a slovíček.. Stále doplňujeme..

     Část GRAMATIKATÉMATA vznikla až s poptávkou, po uvedení MY VOCABULARY.CZ na veřejnost. V gramatice najdete různé seznamy – např. nepravidelná slovesa, frázová slovesa, nepravidelná množná čísla podstatných jmen, nepočitatelná podstatná jména, stupňování přídavných jmen a další, které si můžete prozkoušet. Také je vytvořeno prvních cca 300 vět, např. PRO NEJMENŠÍ, HAVE GOT, PŘEDPŘÍTOMNÝ ČAS.. apod. Věty je třeba chápat jako možnost procvičování – ne jako překlad! Zejména složitější věty můžeme přeložit několika způsoby a webová aplikace zvládne zkontrolovat pouze jeden vložený překlad.

     STATISTIKA – podívejte se, jak přehledně vidíte svou práci nebo práci Vašeho dítěte. Statistika zkoušení je po dnech, můžete se podívat na seznamy všech slov, která byla prozkoušena a i slova, která byla chybová. Ve statistice najdete PROBLÉMOVÁ SLOVÍČKA. To je důležitý seznam, který se Vám tvoří. Vždy, když je slovo prozkoušeno s chybou, „spadne“ do problémů. Ze seznamu zmizí, když ho žák třikrát po sobě, pokaždé v jiný den, prozkouší správně.

     Ještě nám v menu zbývá kromě úvodní stránky SLOVNÍK. Je od společnosti Lingea a je vhodný pro děti. Zajímavý je tím, že kromě standardního překladu uvidíte např. synonyma, používání slova při hrách, slova, která patří k tématu apod.

  • Snažíme se, aby „drilování“ slovíček bylo pro děti zábavnější - na základě těchto zkušeností:
  • » děti mají rády počítač,
  • » děti mají rády obrázky,
  • » děti přijímají pravidla, ale „bojují“ s povinnostmi,
  • » děti milují soutěže,
  • » výjimky potvrzují pravidla.

     Z toho plyne náš záměr - pokusit se práci na MYVOCABULARY neznepříjemnit povinností, snažíme se to trochu „nějak zastřít“, domácí pravidla jako při hře:

1. nová slovíčka ze školy vždy zapsat do MŮJ SLOVNÍČEK (kontrola ze strany pedagogů, je to pro děti mnohem výhodnější zápis než do sešítku),
2. NEVYZKOUŠENÁ SLOVÍČKA mít vždy nulová (ve statistice) – to znamená, slovíčka zapíšu a hned je prozkouším, hned při zkoušení také slyším britské audio..,
3. jednou za čas (třeba dva měsíce) si prozkoušet všechny výrazy z Vaší knihy (pokud dítě píše všemi deseti prsty, zvládne to během půl hodiny.. a psaní zvládne také rychle, neobávejte se).

     A teď přichází ta soutěživost – snaha mít co nejméně PROBLÉMOVÝCH SLOVÍČEK.
Pokaždé, když dítě sedne k počítači, vždy prozkouší problémová slovíčka. Po zkoušení zmizí ta, která byla potřetí za sebou prozkoušena správně.
Není špatné se občas zeptat - "Kolik, že Ti zmizelo PROBLÉMOVÝCH? Dáš někdy nulu?"
Při zkoušení celé knihy „jednou za čas“ se problémy opět objeví. A je třeba je zase zlikvidovat.. Všichni si udržují větší aktivní slovní zásobu. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2. NOVÁ METODA, JAK SE NAUČIT STANDARDNÍMU PRSTOKLADU NA KLÁVESNICI

     V roce 2012 už i řada pradědečků a prababiček využívají internet a počítač, i když za jejich mládí by byla taková představa o současném světě spíše sci-fi příběhem. Ještě před pětadvaceti lety se lidé učili psát na těžkých psacích strojích, kde bylo nutné vyvinout sílu pro zmáčknutí klávesy, elektrické psací stroje nebyly zcela běžné. Psaní na stroji se učili studenti hlavně středních ekonomických škol a podobně zaměřených učilišť - budoucí sekretářky či asistentky. Většina obyvatel, když něco potřebovala napsat, použila papír a tužku.

    POSUN VE VYUŽITÍ KLÁVESNICE DÍKY NÁSTUPU PC JE OBROVSKÝ,
S INTERNETEM VYUŽITÍ VYSTOUPALO MNOHONÁSOBNĚKRÁT.
 
     Dnes už malé děti ze školky dokáží napsat na klávesnici HRY PRO DÍVKY, učitelé píší třídnice, lékaři zprávy.. A obrovské množství lidí používá mailovou korespondenci a facebook.
A jak to vypadá ve školách? Přesunulo se učení psaní na klávesnici ze středních ekonomických škol již na základní školy? Změnila se, zjednodušila se metodika výuky psaní na stroji? Přestože existuje několik nových postupů, zásadní změna neproběhla. A to přesto, že počítač a klávesnici bez odborného vedení využívají již opravdu malé děti a vznikají téměř vždy chybné návyky. A protože zvyk je železná košile a špatný prstoklad se velmi obtížně odnaučuje, je třeba zásadně změnit přístup k učení této dovednosti, kterou může využívat celá populace, od zedníků, truhlářů, prodavaček přes asistentky, elektrikáře, právníky, lékaře, ale i programátory (paradoxně řada z nich správný standardní prstoklad neumí) až k vedoucím pracovníkům a ředitelům, v každému věku, v každé profesi!
Ovládání klávesnice deseti prsty je nejefektivnější způsob generování znaků na normalizované klávesnici.
Projekt MYVOCABULARY.CZ přichází s novou metodou využití učení anglických slovíček i pro „nenápadné“ naučení dovednosti správného prstokladu při psaní všemi deseti prsty na klávesnici. Vycházíme z vědeckých poznatků, z teorií senzomotorického učení.
     Proč se mají děti učit ve škole či doma psát dvěma prsty a spontánně hledat písmena, bez jakéhokoliv systému vedoucího k rychlému efektu? Počítač je provází již od útlého věku! Již v první třídě chodí na kroužky informatiky na základních školách a my již pro tyto účely přinášíme zásadní zjednodušení ve výuce psaní všemi deseti prsty. Je nutné si uvědomit, že je nesmysl od první třídy učit děti psát podle současných výukových metod psaní na klávesnici. Zároveň je ale potřebné počítat s tím, že již v tomto věku s ní děti pracují a vytváří si špatné návyky. 
     Naše jednoduché řešení vyžaduje pouze na začátku vysvětlení motivace – proč se těmto motorickým návykům naučit, vysvětlit historický vývoj seřazení písmen, proč dodržovat standardní prstoklad (čtyřmi prsty ještě nikdo žádnou soutěž nevyhrál a při pohybování celé dlaně dochází k většímu počtu chyb), ukázat barevné rozdělení klávesnici podle prstů na monitoru – a pak již jen občasné sledování práce dětí dospělými, pouhou kontrolu dodržování prstokladu. Děti, které si osvojí správnou motivaci, se učí psát rychlostí blesku! Po nějaké době se vazba písmeno-pohyb dostává z vědomí do podvědomí a sledování klávesnice již není třeba. Zásadou je od samého začátku dodržování správného pohybu prstů, které vede k zautomatizování generování znaků a to vč. vazeb mezi jednotlivými znaky. V důsledku používání této metody dochází ke zvýšení tvůrčího potenciálu a to až o dvě třetiny. Naši metodu jsme nazvali
 
MY VOCABULARY BY TEN FINGERS
(Moje slovní zásoba deseti prsty).
Postup:

     Už od chvíle, kdy je dítě schopné přečíst první slovo, může se začít učit jej napsat na klávesnici.
Od druhé třídy tento postup doporučujeme. Vždyť již v této chvíli děti klávesnici využívají! Čím dříve ji začnou používat správně, tím snadněji a rychleji se prstokladu naučí. Plasticita organismu s věkem klesá – pokud začne slečna v patnácti letech a nemá špatné návyky, tak jí to sice nepůjde tak rychle, ale s pomocí nějakého kurzu či při studiu na střední škole to zvládne. My začínáme hned a „jen tak mimochodem“.. Neučíme se psát všemi deseti, ale trénujeme slovíčka! Jen dodržujeme správný prstoklad. At se Vaše děti dívají na klávesnici, stejně jako doposud – jen je třeba začít dodržovat správný prstoklad. Ve chvíli, kdy dítě „zaparkuje“ prsty na písmena A S D F a J K L Ů, je třeba říci – teď už nikdy nepiš dvěma ukazováčky ani „jinak špatně“. Od této chvíle všemi deseti! Za nějakou dobu, je to podle času stráveného s anglickými slovíčky na www.myvocabulary.cz, už dítě při psaní jakéhokoli nejmenšího slovíčka do vyhledávače bude vždy „nasazovat“ standardní prstoklad. Bude to pro něj totiž už přirozenější,  rychlejší, pohodlnější, méně chybové a podvědomé – to znamená – bez hledání písmenek.
 
Sedněme si správně k počítači a ke klávesnici, tak jak Vás to učí na hodinách informatiky.
 
     Je třeba si uvědomit základní postavení prstů. Tato písmenka nebudou vidět, budou zakrytá prsty, takže je vhodné si je na začátku několikrát zopakovat. Můžeme se podívat i na první řadu (Y X C V B N M), na další písmena, která budou zakryta dlaněmi. Ale není to nutné.. Děti mohou zpočátku (prvních pár minut práce) zvedat dlaně a hledat písmenka. Podle našich zkušeností někdy už při druhém pokusu zmáčknutí např. písmena D si jej dítě „pamatuje“ a už jej nehledá. Samozřejmě, že proces automatizace méně častého písmene, jako je např. X,  trvá déle.
Začněte pokládat prsty na PARKOVACÍ MÍSTA – od levého malíčku A S D F , pokračujme pravým ukazováčkem J K L Ů. V prvních chvílích, v prvních minutách se nesnažme o rychlost!!!

     Hned na začátku je třeba dětem vysvětlit, jak jsou nejšikovnější prsty – UKAZOVÁČKY – správně využité. Toto hlavně spočívá v upřesnění, kterými ukazováčky volíme PROSTŘEDNÍ PÍSMENKA.
Nejvíce problematická jsou B (levý ukazováček), (pravý ukazováček), Ý (pravý ukazováček), Ž (levý ukazováček). Víme i o dalších tendencích – např. „zatěžovat ještě více levý ukazováček písmenem C – to je klapka pro levý prostředníček apod. Zde je zbytečné tyto potencionální chyby popisovat . Opravdu není třeba se jich bát, děti to nezatěžuje, vidí brzy výsledky a zautomatizování je velmi rychlé.
S prsteníčky a malíčky nebývají problémy, tyto prsty mají „tak akorát“ svůj prostor, svá písmena. Šikovný ukazovák jim tam už nedosáhne..., prostředníčkovi to více do stran také nejde.

     Jen si dejte pozor na počáteční argumenty typu – „Mně se to dělá tímhle prstem lépe!“ Stačí znovu „sáhnout“ do začátku celé metody – vysvětlení proč, vysvětlení motivu umění psát rychle a bezchybně všemi deseti prsty na klávesnici. Tato práce je již na učitelích – ale je důležitá pomoc, tedy zejména podpora dětí ze strany rodičů. Což je samozřejmě problematické, když za našich časů a je to pár let, stačila pro život tužka a papír a pro některé jedince psací stroj. Dotykový displej je vhodný pro okamžitou informovanost, na cesty, pro zábavu. Ve chvíli, kdy je potřeba efektivita, rychlost – v práci, ale i při e-komunikaci, při učení slovíček – nastupuje standardní klávesnice.

Dětem, které již mají nesprávné návyky z používání klávesnice bez jakéhokoli vedení, je třeba v některých případech rozfázovat učení. Vše záleží na tom, jak moc s počítačem přišly do styku a na jejich individuálních motorických schopnostech. Tento postup již není předmětem článku SEZNÁMENÍ S PROJEKTEM. Nicméně ani rodiče a pedagogové druhého stupně se nemusí obávat náročnosti této metodiky.

UMĚNÍ PSÁT VŠEMI DESETI PRSTY A UMĚT ANGLICKY JE PRO VAŠE DĚTI DŮLEŽITÉ. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. MEZIPŘEDMĚTOVÉ PROPOJENÍ – TO JE ZÁBAVA!

     MY VOCABULARY – překládáme jako „moje slovní zásoba“. Portál není jen o angličtině, i když to tak na první pohled vypadá.. Proč máme v obrázcích druhy motýlů, savce, vlajky všech států světa, fotografie hlavních měst a další? Sýkorku koňadru, sýkorku modřinku.. kukačku či datla - s anglickým překladem, s britským audiem? Je třeba, aby tohle Vaše děti uměly anglicky?

Mravenečník - ukázka informací o zvířeti

     Rozhodně ne, i když bystří jedinci mají možnost si slovíčka poslechnout a naučit se je.
Slovní zásoba (MY VOCABULARY) všeho kolem nás – to znamená dívej se kolem sebe, uměj pojmenovat co vidíš, přečti si něco zajímavého o zvířeti či bylině..

 

     Například VÍTE, ŽE..

» babočka admirál je stěhovavý motýl? Každý rok k nám tahle křehulinka přilétá z jihu Evropy, přes Alpy..
» jak dlouho vydrží bobr pod vodou?
» kosatka je velmi dravá příbuzná delfína? Už ten název.. KILLER WHALE.. 

     Všechny tyhle informace pro Vás zpracovávají renomovaní odborníci (RNDr. Marie Kotrbatá – přírodní vědy), připravujeme specialitky i pro větší – až Vaše děti budou studovat dále, možná se jim bude hodit stavebně-architektonický slovníček (Ing. Ludmila Vilímková), účetní slovníček (Ing. David Šoffer) apod. 

                                                               MY VOCABULARY není jen pro děti!

     V této chvíli je třeba říci, že webová aplikace není kniha, která se vydá, až když je vše hotovo. Webová aplikace je živá, roste s Vámi, s Vaší aktivitou na Vašem účtu a roste i s naší prací. Vždyť děti jsou soutěživé! Proč jim nedat možnost, aby si zkoušely, co všechno zvládou? Naším posledním nápadem je spelling značek prvků Mendělejevovy soustavy. Pojďte do toho s námi!


vytisknout stránku
Oficiální informační server města Plzně

eAmadeo

RSS

25. základní škola
Chválenická 17, 326 00 Plzeň
Telefon: 378 028 470, Fax: 378 028 486,
E-mail: skola@zs25.plzen-edu.cz

© 2024 25. ZŠ Chválenická
Prohlášení o přístupnosti
Design by SITMP